New Entry

http://wansitinorfarhani.blogspot.com/2012/07/8-ibadah-utama-di-bulan-ramadhan.html http://wansitinorfarhani.blogspot.com/2012/05/sy-masih-akan-dengar-ke-perkataan-siap.html http://wansitinorfarhani.blogspot.com/2012/05/happy-holiday.html http://wansitinorfarhani.blogspot.com/2012/05/yeahhhh-im-freee.html http://wansitinorfarhani.blogspot.com/2012/05/terima-kasih.html http://wansitinorfarhani.blogspot.com/2012/05/selamat-hari-guru.html

Monday 14 March 2011

Kecerdikan:Di mana letaknya?


Akal merupakan nikmat Allah yang tidak ternilai harganya. Dengan akal, manusia menjadikan ianya sebagai panduan dalam melayari hidup di atas muka bumi dan dengannya juga iman, agama dan akhlak manusia akan menjadi sempurna. Begitu banyak hadis yang menyatakan tidak sempurna akhlak, budi pekerti dan iman seseorang tanpa sempurna akalnya.

Sabda Nabi s.a.w:

"Tidak sempurna kebaikan budi seseorang sebelum sempurna akalnya. Ketika itu barulah sempurna imannya. Ketika itu juga ia mampu mentaati Allah dan melawan godaan iblis dan syaitan." (Riwayat Ibnu Mahbar dari 'Amr bin Syu'ib)
♥ Terima Kasih kerana sudi baca, kalau sudi komen and like! ;)♥

0 orang suka menulis:

Follow..

...LePaS Follow SaYe BacE iNi PuLa...
►Totorial : Tips Tingkatkan Follower
(Sebarkan Tips ini Tanda anda Prihatin)